Min förlossnings berättelse. LÅNGT!

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg idag.
Förlossningsberättelsen är klar.
Så här kommer den!

Min förlossnings berättelse.

Bf var den 31Mars, och jag gick över. Hade ju inte förväntat mig ngt annat heller. Var inställd på att gå över tiden en hel del. Alla hade ju sagt det. Så gissa hur förvånad jag blev.
Det hela började morgonen den 2April ca 05:00. Låg i sängen och hade börjat vakna lite smått som vanligt vid den tidpunkten. Det var runt 4-5 som jag oftast var uppe och kissade. =)

Fast denna gången så kändes det inte som om jag behövde kissa, fast ändå så "sipprade" det ut ngt. Full av förväntan sprang (så fort man kan som höggravid och med hemsk foglossing) jag till toan.

Inte hade jag en tanke på att det kanske skulle vara vattnet som hade gått. Utan trodde mer att det antingen var flytningar eller att man inte kunde hålla tätt. Man har ju hört både det ena och det andra om vattnet, och om att inte kunna hålla tätt när man är gravid.


Men sedan när jag ställde mig upp för att hämta ett par nya trosor i sovrummet, så rann det verkligen ner för benen. Och det var då jag förstog att det var vattnet. Fick tag i en handduk och gick in i sovrummet och väckte Fredrik. Sa åt han att det är nog på gång nu.=) Han alldeles ny och yrvaken bara log och frågade om jag skojade. Men det gjorde jag ju inte. =D Kul för honom att bara fått jobba 1 dag på sitt nya jobb för att sedan inte kunna vara där. ;-)


Lite pirrig och med massa fjärilar i magen ringde jag till förlossningen och rådfrågade. Eftersom klockan var såpass mycket (för natt personalen på förlossningen), skulle vi åka in på kontoll hos neonantal avd kl 08:00.

Klockan började närma sig 06, och min "mensvärks" liknande smärta började nu tillta mer och mer. Försökte att inte tänka så mycket på det, så jag kokade lite kaffe, drog igång en tvättmaskin och käkade frukost.

Sen när det bara blev mer och mer, värmde jag vetekudden och gosade ner mig i sängen med Fredrik läste en bok om just saker som händer innan förlossningen och gosade lite, innan det var dags att åka in.

Fredrik gick ner till garaget för att hämta bilen innan jag gick ut, för jag kan ju säga att redan nu så var inte värkarna så himla roliga. Fick stanna till i varje värk på vägen till bilen. Så det var ju tur att Fredrik gick bredvid mig så jag kunde luta mig lite.

Åkte hemifrån vid halv 8, stannade till hemma hos Mamma och lämna nyckel så dom kunde åka upp och ge katterna mat.

Sen när vi hade varit där och lämnat nyckeln, fått massa lycka till önskningar och kramar så åkte vi vidare till östra.

Väl inne på neonantal så fick vi sitta och vänta på att få komma in på ett rum för att ta en CTG. När det väl var våran tur och vi skulle gå in, så gick vattnet ännu mer!

Så Fredrik fick gå ut och hämta mina andra byxor som låg i väskan. Efter ett CTG som såg bra ut, så blev vi förflyttade till förlossningen.

Mellan 10:00 - ca 15:00 så händer det inte så värst mycket. Sammandragingarna låg kvar i samma styrka och jag upplevde inte att det hände så värst mycket. Fram tills jag ställer mig i duschen och duschar. Då ökade dom markant.

15:35 Undersökning. Öppen 3cm.

Så jag står i duschen från 15 - till ungefär 21. Då jag började med lustgasen efter mycket tjat från Fredriks sida. =) Då kom SD 1-3min intervall och satt i 45-60 sek. Tvinga Fredrik att testa lustgasen också! Jag var sten hög, och skratta som om jag var fjortis full! =D

Efter en undersökning 21:45 så konstaterades det att jag inte öppnat mig ngt alls sen kl 15:35. Så då fick jag dropp, som verkligen gjorde allt till ett rent helvete.

Om jag tyckte att det gjorde ont innan, så var det inget efter att jag fick dropp. Men nu var det tvunget att hända ngt.

Efter detta klockslag så kommer faktiskt inte jag ihåg så värst mycket. Utan får kolla i mina papper för att försöka komma ihåg ngt.
22:35 så höjde dom lustgasen från 50:50 till max.
22:50 Frågar mig om jag ska ha EDA. Men då tacka jag nej.
23:05 vill jag ha EDA. Kommer ihåg att jag och Fredrik prata ngt om det, så han tyckte för min egna skull att jag skulle ta det, eftersom jag hade såpass ont.
23:10 kommer narkosläkaren. Det enda jag kommer ihåg av detta är att jag inte skulle få andas lustgas under tiden som han la EDAN, men det gjorde jag ändå. Jag var total däckad.


Det enda jag kände av att han la EDAN var att det spände i ryggen. Vid detta tillfälle så var jag själv, Fredrik var ute och pratade i telefon tror jag. Men vad gjorde det, jag var ju hög av lustgasen! =D

När EDAN var lagt och narkosläkaren gått, sa jag till min BM att jag tyckte att han var konstig. Varför? Ingen aning. Men ett gott skratt fick vi iaf.

Efter att EDAN börjat verka helt så fick jag sitta på en boll och "vagga" med Fredrik bakom mig som masserade mitt rygg slut, samtidigt som jag hängde mig över sängen och andades lustgas.

Bytte sedan från bollen till att hänga över en gåstol.
01:40 så troddes det att Lucas skulle födas med vidöppen bjudning, eftersom jag fortfarande hade så ont, och inte kunde låta bli att trycka på.

Så jag fick andas lustgas, skrika och trycka på så mycket jag ville. Sagt och gjort.

Vid detta tillfället iaf så kommer jag knappt ihåg ngt. Bara att jag hade ONT och skrek av kung och fosterland.

Mellan 03:05 - 05:00 så stog jag lutad över ryggstödet i sängen i 2 timmar, stog lutad över gåstolen, fick massage och satt på bollen.


En sak som jag kan känna nu, är att jag var så j*vla däckad, så jag kommer inte ihåg så värst mycket av just tiden precis innan Lucas kom. Så det var ju tur att Fredrik var där, så han kunde fylla i dom tomma lukorna.
Det är jätte tråkigt, fast samtidigt är jag väldigt glad över att jag tog EDAN efter att Fredrik övertalat mig. För utan den så hade det varit ännu värre. Just på grund av att Lucas antagligen inte roterade som han skulle, så blev ryckkänslan ännu värre än normalt. Men när han väl var född, så kom han så som han skulle med huvudet. Alltså framstupa kronbjudning som det heter.

Från det att första krystvärken kom 05:30, så var Lucas ute 05:56. Så det var ju skönt att det inte tog så lång tid. Tack och lov.

Så efter ca 24timmar och 56 minuter efter att vattnet gått och 22 timmar efter att värkarna satte igång , så kom våran underbara lilla skatt till oss.

090403

05:56

53cm lång

3770gram

Lucas




~Det finaste vi har gjort~




Sista magbilderna som jag tog den 1 April. v.40

Kommentarer
Postat av: viola

Alltid spännande att läsa sådana här berättelser tycker jag:)

Man vill ju minnas så mycket som möjligt av sitt barns födelse så det är synd att man blir så borta i huvet. Jag tog ingen lustgas eller annan bedövning när jag födde men jag var helt off i allafall.

2009-05-14 @ 17:52:55
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: emelie

va roligt att läsa hur allt gick till :D

2009-05-14 @ 18:27:07
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: Grandinar'n

Grattis till lillen!!

:)



Jag vill ha nr.2 varje gång jag ser nyfödda bäääsisar. :) Måste snacka med karln min. Haha.

2009-05-14 @ 19:12:37
URL: http://ceekaay.blogg.se/
Postat av: Anonym

ojojojoj.....de va ingen förstagångsfödelse för dig! jösses, vilken tid han tog på sig!

synd att du kände dig avdäckad precis innan lucas kom...det är då det är som absolut bäst! men vem vet, du kanske provar på det igen!! =)



grattis igen!

2009-05-14 @ 20:57:49
Postat av: Josse

Vad roligt att du delar med dig av förlossningsberättelsen=)Så spännande att läsa om. Och särskilt när man själv ska gå igenom en förlossning. Kram

2009-05-20 @ 09:32:02
URL: http://josephineniilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0